Abdomen tegar pada kehamilan: normal atau patologi?

Loading...

Perut keras dalam kehamilan adalah kejadian biasa yang berlaku di kebanyakan wanita dalam keadaan. Setiap ibu masa depan dalam tempoh mengandung kanak-kanak cemas tentang kesihatannya, memberi perhatian kepada setiap perubahan dalam keadaannya. Selalunya, dia mengalami kesakitan, berat di perut, ketegangan otot. Ini menyebabkan ketakutan. Lagipun, tidak semua wanita tahu sama ada perut semasa mengandung harus keras atau lembut.

Penyebab abdomen keras semasa kehamilan adalah proses fisiologi atau perubahan patologi yang berlaku di dalam tubuh ibu masa depan. Untuk memahami mengapa perut semasa kehamilan menjadi sukar, dalam kes tertentu, hanya seorang pakar ginekologi. Seorang wanita harus melawatnya jika kekerasan berterusan selama sehari atau lebih. Bergantung pada faktor yang membangkitkan, ubat mungkin diperlukan atau hanya rehat akan cukup dengan pengecualian mana-mana usaha fizikal.

Penyebab kekerasan perut semasa mengandung

Sebab utama penampilan kekerasan abdomen adalah hipertensi uterus. Dalam amalan obstetrik-ginekologi, ketegangan otot organ genital dirujuk kepada patologi kehamilan.Nada otot yang bertahan lama dipenuhi dengan akibat yang serius: pelanggaran peredaran plasenta, kebuluran oksigen janin, detasmen plasenta, mengancam keguguran atau kelahiran pramatang.

Seorang wanita yang didiagnosis dengan keadaan ini tidak harus panik awal. Penyebab rahim padat semasa mengandung dikaji dengan baik, patologi dapat dirawat dengan baik. Perkara utama adalah untuk memberi masa kepada pakar sakit puan dan mematuhi sepenuhnya kepada semua cadangan perubatan.

Norma fisiologi adalah penampilan sementara kekerasan di abdomen bawah pada bila-bila masa kehamilan kerana pengisian atau limpahan pundi kencing. Dindingnya ditekan terhadap rahim, akibatnya ototnya menjadi tegang sehingga janin tidak menjadi dilanggar. Keadaan ini, kadang-kadang disertai dengan sakit sederhana, mudah dihapuskan dengan mengosongkan pundi kencing.

Sebab-sebab biasa lain:

  • keradangan organ pelvik - kolpitis, adnexitis, cystitis;
  • jangkitan urogenital, contohnya, klamidia;
  • beban fizikal;
  • gangguan hormon dan endokrin;
  • pelepasan oxytocin di bawah tekanan, ketakutan, orgasme;
  • anomali perkembangan rahim - kemunduran, lenturan;
  • kekurangan isthmic-serviks;
  • akibat penyakit kardiovaskular, diperparah pada wanita hamil;
  • masalah dengan usus - kembung, dysbiosis, kolitis;
  • gangguan saluran pencernaan;
  • jangkitan bakteria dan virus - selesema, jangkitan pernafasan akut, selsema;
  • polihidramnios;
  • buah yang besar;
  • pelbagai kehamilan;
  • tabiat buruk - ketergantungan alkohol, merokok, ketagihan dadah;
  • tumor di rongga abdomen sifat jinak atau malignan;
  • tinggal lama dalam satu kedudukan, terutamanya semasa tidur.

Apakah berbahaya untuk perut keras pada peringkat awal kehamilan?

Minggu pertama kehamilan adalah tempoh yang sangat penting di mana pembedahan organ dan sistem dalam embrio berlaku. Seorang wanita harus berehat lebih jauh, melindungi dirinya dari keadaan yang teruk, mengurangkan aktiviti fizikal, mendapatkan emosi positif dari mendengar muzik, berjalan di udara segar.

Jika pada peringkat awal kehamilan perut menjadi sukar, ia sering dikaitkan dengan hipertensi uterus. Seorang wanita yang mengalami masalah ini adalah berisiko tinggi pengguguran spontan pramatang, terutamanya apabila terdapat rasa sakit di abdomen bawah dan pelepasan berdarah.Ia perlu segera menghubungi pakar sakit puan, dan lebih baik memanggil ambulans. Untuk menghapuskan keadaan patologi, ada yang memerlukan rehat tidur dengan pengambilan ubat hormon dan sedatif, yang lain - rawatan di hospital.

Sebab lain mungkin serangan Braxton-Hicks palsu yang berlaku pada sesetengah orang selepas minggu kehamilan ke-20. Mereka jarang berlaku dan tidak berlaku secara kerap, biasanya dengan rehat 5-6 jam. Keadaan ini tidak memerlukan rawatan. Ia sering cukup untuk berbaring dalam mandi hangat, berjalan di udara segar atau minum penyerapan pudina.

Apakah berbahaya untuk perut keras pada kehamilan lewat?

Perut mengeras pada kehamilan lebih kerap pada trimester ke-3, yang dikaitkan dengan pergerakan janin yang ditanam. Selalunya terdapat ketegangan dalam otot peritoneum di tempat di mana remah terletak di bahagian dalam dengan kaki.

Sekiranya terdapat kembung, dan ia menjadi keras, maka patut dikaji semula diet anda dengan menghilangkan makanan menyebabkan penapaian dalam usus. Ini adalah anggur, roti hitam, kacang hijau, kubis, dan sebagainya.

Pada kehamilan lewat, 2-3 minggu sebelum melahirkan anak, penyebab perut keras mungkin menjadi pergaduhan.Mereka tidak berbahaya, mereka kelihatan tidak teratur, tidak membawa kepada pembukaan serviks, tidak lama lagi tidak lama lagi dan lulus secara bebas. Oleh itu, rahim dan badan sedang bersedia untuk kelahiran yang akan datang.

Jika semasa kehamilan, perut keras disertai dengan rasa sakit yang timbul pada selang waktu yang sama, sementara mereka dipendekkan, dan tempoh spasme otot meningkat, maka kemungkinan besar, kelahiran pramatang bermula. Ia perlu berbaring dan segera menelefon ambulans.

Tanda biasa kehamilan adalah ketegangan perut pada minggu 37-39, apabila kanak-kanak dianggap penuh. Tetapi penampilan rembesan darah yang berlimpah harus memberi amaran kepada wanita itu, kerana ini menunjukkan permulaan gangguan plasenta.

Apa yang perlu dilakukan dengan ketegangan otot perut?

Dengan kekerasan perut yang jarang terjadi, tidak ditambah dengan sebarang gejala lain, anda tidak perlu risau. Jika negeri itu sendiri tidak lulus, maka lebih baik tidur dan berehat. Ia membantu untuk kerap menggunakan selama beberapa hari merebus atau penyerapan bau lemon dan pudina.

Dengan nada yang semakin meningkat dari otot-otot rahim dan peritoneum, kesakitan (kadang-kadang dengan penyinaran ke sakrum atau perineum), penampilan pendarahan,gejala mabuk dan / atau dispepsia, diperlukan pakar perundingan ginekologi.

Langkah-langkah untuk mencegah hipertensi rahim dan perut keras

Untuk pengecualian maksimum faktor yang mencetuskan penampilan kekerasan abdomen semasa kehamilan, perlu melakukan langkah pencegahan sebelum pembuahan:

  1. Lulus ke ibu bapa masa depan peperiksaan menyeluruh untuk mengecualikan STI (penyakit kelamin), proses keradangan.
  2. Seorang wanita perlu menyembuhkan penyakit kronik yang sedia ada dan mengelakkan jangkitan jangkitan virus dan lain-lain.
  3. Tolak tabiat buruk.
  4. Laraskan rejim kerja dan rehat.
  5. Mula makan dengan betul.

Plus besar akan menjadi kelas yoga atau Pilates, berenang di kolam renang. Semua ini akan membantu mengurangkan risiko yang menghalang perjalanan kehamilan yang normal.

Apabila anda mempunyai simptom cemas, lebih baik anda melawat pakar ginekologi sekali lagi. Setelah menilai keadaan, dia akan menasihatkan bagaimana untuk bertindak lebih lanjut, dan akan mengatakan sama ada rawatan diperlukan dalam kes ini. Ada kemungkinan bahawa penerimaan pendek ejen menenangkan yang selamat dan nada santai ubat rahim akan mencukupi.Jika doktor percaya bahawa anda memerlukan ubat atau keadaan memerlukan anda dirawat di hospital untuk pemerhatian pesakit selama 24 jam, maka jangan menolak. Jadi, ada keperluan.

Pengarang: Nadezhda Martynova, doktor,
terutamanya untuk Mama66.com

Video berguna mengenai hipertensi uterus

Kami menasihati anda untuk membaca: Hemostasiogram semasa kehamilan: mengapa kajian ini perlu?

Загрузка...

Tonton video itu: Kehamilan dan Kelahiran: The Basics - Kuliah Online PAPISMA OZNZ (Oktober 2019).

Loading...