4 perkara paling kotor di dapur

Loading...

Malah di dapur terbersih terdapat beberapa tempat yang berbahaya di mana pembentukan bakteria berlaku hampir berterusan. Sejak penyebaran beberapa mikroorganisma boleh membahayakan kesihatan seluruh keluarga, setiap suri rumah pasti tahu apa tempat dan subjek di dapur harus diberi perhatian khusus.

Jadi, 4 perkara paling kotor di mana-mana dapur:

1. Mengendalikan pintu laci dan peti sejuk

Pemegang itu adalah salah satu tempat yang paling berbahaya di dapur. Para saintis mendapati bahawa mikroba dari daging, ayam dan ikan dalam kuantiti yang banyak boleh berada di tangan dan pintu beku. Pada masa ini apabila pemilik induk meletakkan atau mengeluarkan produk-produk ini, walaupun dibungkus dalam beg atau filem, mikroba dari tangan mengendalikan pemegang beku. Kami sedar bahawa anda perlu membasuh tangan anda selepas bersentuhan dengan daging atau ikan, tetapi lupa tentang keperluan untuk membuang kuman dari pintu beku. Oleh itu, tercemar dengan bakteria dan mengendalikan loker, ketika pada saat memotong daging atau ikan, maka perlu segera untuk mendapatkan sesuatu. Kami hanya dengan cepat bilas tangan kami atau secara umumnya mengabaikan prosedur ini, meninggalkan bakteria berbahaya di pintu.Kemudian mereka mendapat untuk garpu atau sudu, dan kemudian pada plat dan makanan yang di dalamnya, dan kemudian dalam saluran penghadaman. Sudah tentu, bakteria mengelilingi kita sentiasa, dan sistem imun kita cuba untuk tidak membenarkan mereka untuk membahayakan kesihatan. Tetapi bakteria daripada daging dan ikan adalah antara yang paling berbahaya di dapur kami, jadi ia adalah perlu untuk melindungi diri dan keluarga, masa mencuci tangan dengan sabun dan air atau mengelap pemegang pintu dan disinfektan.

Itu pen adalah salah satu tempat paling berbahaya di dapur

2. Papan dapur

Sepanjang penggunaan, papan dapur, anda perlu memberi perhatian khusus untuk memotong daging, ayam dan ikan. Produk-produk lain, seperti sayur-sayuran atau roti, tidak mengandungi banyak mikroorganisma yang berbahaya yang boleh menyelesaikan pada objek. Perlu ada di dapur beberapa papan untuk produk yang berbeza. Roti adalah sesuai papan kayu, yang selepas memotong roti adalah lebih baik tidak untuk mencuci dan lap kering dengan kain bersih. Untuk sayur-sayuran, buah-buahan atau keju lebih baik menggunakan papan yang diperbuat daripada plastik berkualiti tinggi. Sangat penting untuk mempunyai papan berasingan untuk ikan dan daging, sebaiknya plastik atau kaca. Dengan bahan-bahan ini, paling mudah untuk membersihkan sisa-sisa produk.Ia tidak disyorkan untuk menggunakan papan kayu untuk memotong daging dan ikan, walaupun menggunakan deterjen yang kuat, hampir tidak mungkin untuk mengeluarkan semua jenazah mikroorganisma dari papan tersebut.

3. Tuala dapur

Selalunya, selepas membersihkan hidangan atau tangan yang bersih, tuala basah digantung semula ke tempatnya, kerana ia kelihatan bersih dan akan kering sehingga penggunaan seterusnya. Tetapi pada masa ini apabila tuala basah tetap di dapur yang hangat, ia menjadi tempat pembiakan yang sesuai untuk bakteria. Menyeka tangannya dengan tuala, kami membiarkan mikroorganisma yang jatuh di tangan makanan. Perkara yang sama berlaku dengan hidangan, yang walaupun selepas mencuci dapat ditemui sisa makanan. Plastik kering yang kering kemudian akan kering dengan baik di rak kabinet dapur anda, tetapi tuala basah akan berubah menjadi objek yang berpotensi berbahaya. Untuk mengekalkan kebersihan tuala dapur, disarankan untuk mencuci mereka selepas setiap penggunaan, sebaik-baiknya rebus atau gunakan pemutih. Setelah mencuci, lebih baik untuk mengeringkan tuala di udara segar. Sudah tentu, dari kerap membasuh, tuala cepat hilang penglihatan, tetapi di dapur anda selalu boleh menggantung beberapa tuala hiasan yang akan menyenangkan mata.Tetapi tuala yang anda gunakan dalam proses memasak, tidak semestinya perlu kelihatan sempurna, mereka mesti sentiasa dan tanpa penyesalan untuk mencuci dan mendidih.

4. Dapur span

Apabila kita mencurahkan deterjen ke atas pencuci pinggan mangkuk, kita melihat busa tebal di atasnya dan berasa bau yang menyenangkan, ia kelihatan kepada kita bahawa span benar-benar bersih. Tetapi ini tidak begitu, pada hakikatnya, kadang-kadang pada span dapur menumpukan lebih banyak bakteria daripada semua barangan lain di dapur anda. Ini berlaku akibat daripada kerap kenalan spong dengan residu makanan pada pinggan mangkuk, tangan kotor dan tenggelam. Kelembapan dan haba menghasilkan keadaan yang ideal untuk pendaraban mikrob, dan struktur poros sponger dengan ketara meningkatkan kawasan untuk pengagihan koloni bakteria dan kulat. Di samping itu, tidak boleh diterima menggunakan satu span untuk mencuci sinki dan pinggan mangkuk, kerana pada permukaan cengkerang, terutamanya berhampiran longkang, anda boleh mencari E. coli, salmonella dan mikroorganisma yang sangat berbahaya. Ia adalah perlu untuk tidak mengabaikan penggantian biasa dapur dapur. Dan span selama mungkin tetap bersih selepas membasuh pinggan, anda perlu membilasnya dengan air bersih, memohon sedikit detergen, berbuih dan tinggalkan dalam apa-apa keadaan sehingga penggunaan seterusnya.Detergen diedarkan di dalam struktur berliang span dan akan menghalang pembentukan bakteria dan mikroorganisma berbahaya.

Tempat dan objek yang paling berbahaya di dapur kami perlu diberi perhatian khusus, tepat pada masanya dan dibersihkan atau diganti dengan teliti. Penjagaan yang tepat pada masanya dan berkualiti tinggi dapur akan membantu melindungi diri anda dan orang tersayang daripada mikrob yang berpotensi berbahaya.

Загрузка...

Tonton video itu: Kumpulan video paling mengerikan, menjijikan, dan menakutkan part 1 - Kompilasi Tomonews (November 2019).

Loading...