Sejarah fotografi

Loading...

Sebelum ini, untuk membuat gambar yang tidak dapat dilupakan adalah upacara yang sebenar, dan sekarang kami pergi ke jalan dan klik butang telefon bimbit ke kanan dan kiri hampir setiap minit. Sudah tentu, apabila kebimbangan persepsi adalah sedikit hilang, direplikasi, dipadamkan oleh beribu-ribu gambar biasa, menjadi sukar untuk melihat foto mudah sebagai keajaiban. Tetapi masih, siapa yang pertama kali datang dengan idea untuk menghentikan masa ini, bukan dengan bantuan cat dan kuas, tetapi dengan bantuan rasuk cahaya?

Tidak kira bagaimana wajar bagi sesetengah pencipta individu untuk mengambil semua kejayaan dalam penciptaan seni fotografi sendiri, dia tidak akan berjaya, kerana pencapaian ini manusia telah bergerak lama dan berdegil, dengan langkah kecil. Sejarah fotografi, seperti sejarah ciptaan terkenal, penuh dengan perubahan yang tidak dijangka dan kemalangan.

Tidak kira bagaimana wajar bagi sesetengah pencipta individu untuk menepati segala kejayaan dalam penciptaan seni fotografi, dia tidak akan berjaya, kerana pencapaian ini telah bergerak panjang dan berdegil, dengan langkah-langkah kecil

Kamera obscura

Malah di abad-abad purba, beberapa penemuan telah dibuat dalam bidang kimia dan optik, dan khususnya, obscura kamera yang dipanggil.Pada satu masa Aristotle menarik perhatian kepada fakta bahawa jika cahaya dipecahkan melalui lubang kecil, maka sebaliknya balok akan tercermin dalam bentuk terbalik. Kemudian, pada abad kesepuluh, seorang ahli sains Arab bernama Alhazen mencipta kamera obscura. Ia adalah ruang gelap di mana sinaran refracted berlalu. Ia adalah Alhazen yang jelas mengesan hubungan antara diameter lubang di mana sinar menembusi dan kejelasan paparannya di sebaliknya. Dengan kamera ini, para seniman bekerja dengan L. da Vinci dan A. Durer, belajar dengan bantuannya dengan perspektif artistik. Kemudian, J. Porta, ahli fizik Itali, menyumbang kepada penciptaan fotografi - dia datang dengan kamera mudah alih. Ia adalah kotak hitam dengan cermin yang tertanam di dalamnya, yang memberikan gambaran imej pada kertas putih. Pengembara, arkitek, artis pada waktu itu mendapat imej yang mereka perlukan, dan kemudian melingkarinya dengan pensil.

Sejarah fotografi tidak akan lengkap tanpa nama Johann Schulze dan penemuannya yang hampir tidak disengajakan. Pada tahun 1725 ia bercampur kapur dan asid nitrik dengan bijirin perak, yang ingin mendapatkan bahan bercahaya sebagai hasilnya. Dalam perjalanan percubaan, perak menjadi gelap oleh tindakan pancaran cahaya.Schulze menerima imej menindih keratan kertas dengan gambar dan angka pada botol dengan campuran. Tetapi saya tidak berfikir bahawa mereka boleh tetap dalam masa.

Nicephore Niepce

Bersungguh-sungguh membangunkan sejarah moden fotografi bermula hanya selepas hampir seratus tahun, dan peranan yang penting ia telah memainkan pencipta Perancis Nicephore Niepce (1765-1833 gg.) Walaupun pada tahun-, dia membuka bengkel sendiri, di mana dengan bantuan obscura kamera dibuat plat litografi logam. Beliau bekerja bersama-sama dengan anaknya, seorang artis yang tiba-tiba digubal ke dalam tentera. Ketika orang muda itu tidak ada lagi, tanpa kebolehan seni Nicephore terpaksa berfikir tentang bagaimana anda boleh menangkap imej obscura kamera, tanpa bantuan pensil. Niepce bitumen dibubarkan dalam minyak lavender, ditutup dengan penyelesaian ini plat perak dan dipanaskan kepada suhu yang tinggi. Kemudian memasukkannya ke dalam obscura kamera dan bertahan lebih daripada lapan jam. Secara beransur-ansur di permukaan plat mula muncul imej kabur pertama menghendaki pemaju akhir. Menggunakan asid Niepce membuang bitumen sisa, selepas itu ia menjadi jelas terbukti bahawa bahagian bukan diterangi objek dalam imej kelihatan cerah dan cahaya - gelap.Gambar-gambar ini sendiri Niepce dipanggil heliographies, tetapi sebenarnya ia adalah gambar pertama di dunia. Mereka menikmati kejayaan besar dan tidak lama lagi menarik perhatian orang lain, yang telah ditakdirkan untuk memainkan peranan penting dalam pembangunan fotografi.

Louis Jacques Daguerre

Artis berbakat Louis menerima pendidikan cemerlang dan bekerja sebagai penghias teater, setelah memenangi kejayaan dalam bidang ini. Dia tidak hanya menghasilkan pemandangan untuk produksi teater, tetapi juga kesan pencahayaan kepada mereka. Ia adalah pekerjaan yang tidak lama lagi menariknya lebih daripada lukisan. Daguerre meninggalkan teater dan membuka perniagaan sendiri - diorama yang menunjukkan orang ramai di gerai tapak pesta. Di dinding bilik, dia dicat landskap, imej bandar, dan menggunakan cahaya dan bayang-bayang, bunyi muzik secara langsung mewujudkan rasa yang realistik kehadiran. penglihatan merupakan satu kejayaan besar di Paris, tetapi Daguerre telah berpindah - dia mahu menangkap gambar seorang obscura kamera untuk gambar yang lebih jelas.

Pada tahun 1827, kenalan dua pencipta - Niepce dan Daguerre - berlaku. Niepce, pada mulanya incredulously dirujuk sebagai "muda begitu awal" rakan sekerja (Louis pada masa itu telah mencapai usia 40 tahun), tetapi selepas beberapa tahun perjanjian antara mereka masih ditandatangani lebih 22 tahun.Malangnya, lelaki tua Niepce mati, dan tidak mempunyai masa untuk mendapatkan hasil ketara daripada kerjasama ini, dan Daguerre meneruskan penyelidikan, tetapi sudah agak dalam arah yang berbeza.

Beliau kini menumpukan pada sifat-sifat iodida perak, yang mengubah warna di bawah pengaruh cahaya matahari. Louis nampaknya tidak percaya lagi bahawa dia dapat mengatasi tugas itu. Dan di sini, untuk kesekian kalinya, sejarah fotografi menemui fenomena seperti penemuan yang tidak disengajakan.

Sebaik sahaja Daguerre pergi ke dalam loker satu pinggan dengan bahan kimia untuk sepanjang malam, dan pada waktu pagi mendapati bahawa gambar di atasnya menjadi jauh lebih jelas. Tetapi yang manakah dari beberapa ubat itu? Dengan pengecualian dan ujian, adalah mungkin untuk menentukan bahawa ini adalah merkuri wap, dan garam biasa yang biasa digunakan sebagai fixative. Selepas peristiwa ini 11 tahun lebih lama diluluskan sebelum gambar-gambar berkualiti pertama diterima. Bersama Isidore Niepce (artis anak Niepce yang sama), Louis Daguerre mulai mencari seorang usahawan patron, yang akan menyumbang kepada perkembangan fotografi selanjutnya. Tetapi semua percubaan sia-sia, selepas itu pengarang "Daguerreotype" (seperti Louis memanggil ciptaannya) beralih kepada ahli astronomi Domenico Arago.Dia tidak lama kemudian menjadi imbued dengan idea itu dan dapat menyampaikan pentingnya penemuan ini dari rostrum Akademi Sains pada 7 November 1839. Ia adalah sensasi yang nyata. Sekarang ahli perniagaan, yang tidak mahu mendengar tentang gambar-gambar ringan yang tidak dapat difahami, selepas diluluskan dalam dunia akademik, dibariskan dengan cadangan kerjasama. Dagger menjadi kaya dan jujur ​​memberi sebahagian daripada wang itu kepada Isidore, anak Niepce lewat.

Kemudian sejarah fotografi telah diiktiraf oleh saintis berbakat lain yang mengembangkan seni ini ke tahap yang belum pernah terjadi sebelumnya. Dan semuanya bermula dengan kotak hitam kecil dan balok cahaya yang melewatinya ...

Загрузка...

Tonton video itu: Sejarah Fotografi Singkat (November 2019).

Loading...