Bookcrossing adalah buku percuma!

Loading...

Beberapa tahun lalu, istilah seperti bookcrossing muncul. Apa ini? Ini adalah perpustakaan yang aneh dan luar biasa, tetapi di mana tidak ada pekerja, kerana fungsi mereka dilakukan dengan membaca kekasih. Oleh itu, buku dibaca di tempat-tempat yang ditetapkan khas supaya pengikut lain pergerakan yang menakjubkan ini dapat menggunakannya. Di banyak negara, orang-orang yang bersemangat mempunyai tapak rasmi penempahan buku.

Walaupun 20-30 tahun lalu, apabila baik, buku-buku yang menarik mempunyai atau "mendapatkan", atau gembira untuk membeli sebelum ini menyerahkan 20-30 kg kertas buangan, dalam setiap usaha intelektual dan bukan sahaja amalan untuk berkongsi pembelian buku. Kadangkala kawan-kawan dan kenalan dekat dihubungkan dengan edaran buku ini.

Dan lebih awal, di masa lalu Soviet, ia sangat berprestij, walaupun di pangsapuri terkecil untuk menyimpan buku. Mereka dianggap penunjuk kemakmuran. Dalam setiap keluarga yang layak dan menghormati diri, mestilah terdapat pelbagai kabinet dengan buku-buku, baik, atau sekurang-kurangnya beberapa rak, yang, sebagai peraturan, menyingkirkan pelbagai penerbitan seni.Kebanyakan mereka tidak dibaca, tetapi mereka sangat bangga dengan kehadiran mereka di dalam rumah.

Dalam setiap keluarga yang layak dan menghormati diri, mestilah terdapat pelbagai kabinet dengan buku-buku, dengan baik, atau sekurang-kurangnya beberapa rak, yang, sebagai peraturan, menyingkirkan pelbagai penerbitan seni

Di dunia moden teknologi tinggi, buku kertas digantikan dengan alat curam. Mereka mudah, mereka mudah digunakan, dan bahkan peranti ini "besar". Buku elektronik, pelbagai "pembaca" mudah alih telah menemui pengagum mereka yang suka jenis rekreasi ini. Dan sekali lagi, dalam satu kes, biasanya ada perpustakaan kecil.

Kenapa buku kertas popular setakat ini?

Setiap buku praktikal adalah "hidup" yang mempunyai jiwa. Ia membawa haba. Setuju, tidak ada pengganti penyiaran risalah, bau percetakan yang tak terlupakan, sensasi yang luar biasa apabila anda menyentuh daun kertas. Semua ini tidak dapat dilihat dengan perbandingan dengan logam sejuk, pembaca elektronik.

Tetapi apabila buku itu tidak dibaca, ia kehilangan sifatnya yang menarik dan panas dan menjadi kertas biasa.Untuk menghidupkan kehidupan ke dalamnya, ia mesti dibaca secara aktif.

Dengan apa yang bermula bookcrossing

Pada hari yang baik pada tahun 2001, programmer Amerika Ron Hornbaker dan isterinya melihat rak buku kegemaran mereka. Dan mereka memutuskan bahawa ini tidak perlu diteruskan lagi. Sebagai permulaan, mereka meninggalkan beberapa buku dengan inskripsi penjelasan di lobi hotel. Jadi bookcrossing muncul. Pengiktirafan yang betul tentang kumpulan-kumpulan yang "luar biasa" dari buku "dibebaskan" diterima pada tahun berikutnya, apabila pergerakan mula bercakap di media dan di televisyen. Selepas itu, sekurang-kurangnya tiga ratus orang mula menyambung kepada tindakan setiap hari.

Bookcrossing - apa itu?

Ini adalah sejenis kelab buku. Proses pertukaran adalah sangat mudah. Ia perlu memasukkan laman web khusus dan mendaftar. Selepas itu, orang itu memberikan nombor yang unik kepada buku itu. Kemudian dia meninggalkannya di tempat tertentu, di mana mana-mana pembaca boleh membawanya sendiri dan membacanya.

Oleh itu, banyak buku tidak dibuang secara tidak sengaja di rak-rak. Pemilik bekas karya seni tertentu juga boleh mengesan perjalanan buku beliau, hanya dengan menerima alamat e-mel dengan maklumat mengenai siapa dia sedang dalam.Matlamat rahsia bookcrossing dapat dipanggil keinginan utama - untuk menjadikan seluruh planet kita menjadi satu perpustakaan umum yang besar.

Pengikut pergerakan kemanusiaan ini menganggap hewan peliharaan mereka bukan sebagai tumpuan kertas dalam buasir, melainkan sebagai pemikiran pemikiran yang bersembunyi di sebalik satu set huruf bercetak. Buku-buku yang aktif dan kerap membaca, memberi orang sekeping kerohanian mereka. Penulis adalah penjilid buku pertama. Dia dengan sukacita berkongsi pemikirannya dengan khalayak ramai pembaca masa depannya.

Apakah "intipati buku"?

Matlamatnya adalah sangat mudah: "Saya membaca buku -" melepaskan "itu, biarkan seseorang juga membacanya."

Di tapak khusus, anda boleh mencari logo bookcrossers - sebuah buku dengan kaki pada latar belakang kuning. Label bercetak terpaku pada bahagian dalam penutup, nombor bersiri ditulis di atasnya, dan huruf kecil ditambahkan, yang harus memberitahu orang yang mendapati buku itu tidak hilang, tetapi harus dipindahkan secara khusus kepada pemilik sementara yang baru.

Bookcrossing korporat

Ini bukan sahaja "cip" yang bergaya, tetapi keseluruhan sistem yang mengejar beberapa matlamat sekaligus.Yang pertama adalah kos minimum untuk melatih pekerja-pekerja baru, yang kedua - pengenalan nilai-nilai korporat syarikat, dan yang terakhir, kesusasteraan semacam ini menggalakkan pembangunan perniagaan.

Pergerakan buku pertukaran dunia

Peredaran buku yang paling popular adalah di Itali. Walaupun organisasi yang sangat serius mengambil bahagian dalamnya. Pihak berkuasa Florence memberi pergerakan ini lebih daripada 4000 buku, yang dengan cepat "tersebar" melalui pasar kota.

Pengarah kedai buku Florentine Gennaro Capuano, yang mempunyai cawangan di Paris, mula menjual buku di Perancis. Pada bulan Mac 2003, 2 ribu buku telah "bertaburan". Dan, kerana rumah-rumah penerbitan yang terkenal juga menganggap, tindakan sedemikian tidak membahayakan pasaran buku, tetapi sebaliknya membantu mempelajari atau mengingatkan seseorang yang dapat menikmati buku bacaan.

Pada tahun 2008, di Amerika, "sehingga 12 ribu buku" dikeluarkan setiap bulan. Negara-negara seperti Mozambique, Tanzania, Jerman, Nepal turut berpartisipasi dalam edaran buku dunia.

Sekarang di seluruh dunia terdapat lebih dari dua juta penerbit buku, yang mendaftarkan kira-kira 10 juta buku.

Untuk terlibat dalam membaca buku yang menarik dan bermaklumat membuat tindakan yang terang, perlu dan sangat baik. Dan semua ini benar-benar percuma.Lagipun, kadangkala ia berlaku bahawa tidak ada cukup wang untuk membeli buku terlaris yang baru muncul, dan tidak ada tempat untuk menyimpan buku tersebut. Bukkrossing - penyelesaian semua masalah sekaligus.

Baru-baru ini, pergerakan unik ini mula menyokong pihak berkuasa rasmi di banyak negara, termasuk negara-negara CIS. Mereka membantu untuk mengatur kabinet khas untuk pertukaran buku di pelbagai tempat awam.

Загрузка...

Loading...