Lampu LED atau natrium: apa yang lebih sesuai untuk tumbuh-tumbuhan?

Loading...

Tumbuh tumbuh-tumbuhan di ruang tertutup adalah cara yang ideal untuk penanaman sayur-sayuran dan buah-buahan sepanjang tahun. Tetapi bagaimana untuk menyelesaikan masalah pencahayaan, yang sangat diperlukan untuk tumbuh-tumbuhan, jika akses ke cahaya matahari adalah terhad atau tidak sama sekali? Untuk tujuan ini, gunakan lampu LED (s) atau sodium (HPS).

Mentol Lampu LED

LED telah digunakan dalam peralatan elektronik dan rumah tangga selama bertahun-tahun. Mereka boleh menjadi warna yang berbeza dan memberikan warna yang sesuai, seperti hijau, biru, kuning, putih dan merah. Untuk membuat lampu LED sepenuhnya dari LED, adalah perlu untuk menggabungkan beberapa nombor tertentu.

Lampu natrium

HPS bermaksud natrium tekanan tinggi. HPS atau lampu natrium terdiri daripada elemen penghasil cahaya dalam bentuk tiub diameter kecil yang diperbuat daripada seramik. Kenapa seramik? Kerana ia tidak bertindak balas dengan sodium, seperti kaca atau kuarza. Di samping itu, seramik boleh menahan suhu tinggi, kerana cahaya dilepaskan. Lampu natrium datang dalam pelbagai saiz, bentuk dan kuasa (dari 35 watt hingga 1000 watt).

Kesamaan

Terlepas dari jenis lampu mana yang digunakan, tumbuh-tumbuhan, terutama semasa berbunga, memerlukan 12 hingga 16 jam lampu berterusan setiap hari dan 8 jam kegelapan, di mana mereka berehat, seperti yang kita lakukan. Lampu LED dan HPS, tidak seperti lampu pijar konvensional, dengan sempurna menampung tugas ini, merangsang pertumbuhan tumbuhan. Dan kedua lampu LED dan natrium boleh dibuat secara khusus untuk kegunaan dalaman atau luaran.

Perbezaan

Lampu LED membolehkan tumbuh-tumbuhan tumbuh dan berkembang sepenuhnya, manakala lampu HPS merangsang pertumbuhan tumbuh-tumbuhan hanya tinggi, yang dapat dilihat pada ketumpatan semak yang sama, sebagai contoh. Lampu natrium memberikan lebih banyak cahaya, tetapi lebih banyak menggunakan tenaga elektrik. Tetapi lampu LED dari Ledfactor //ledfactor.com.ua/category/led-lampy berkhidmat lebih lama (lebih daripada 60,000 jam), manakala lampu natrium tidak mempunyai sehingga 24,000. Selain itu, pemanasan lampu HPS ke kecerahan optimumnya kadang-kadang mengambil masa sehingga 10 minit (LED cukup untuk beberapa saat). Terdapat satu lagi perbezaan - lampu LED konvensional tidak memesongkan warna objek sekelilingnya, dan cahaya natrium memberikan naungan kuning atau ambar yang jelas.

Загрузка...

Tonton video itu: CO2 Sitrun & Baking Soda - Bagian 2 Membuat Larutan, Ternyata Tidak Sulit... (November 2019).

Loading...