Merancang keluarga: bila dan berapa yang lebih baik untuk melahirkan?

Loading...

Setiap wanita lambat laun memikirkan masa untuk melahirkan anak pertama. Konsep "awal" dan "terlambat" dalam masyarakat moden adalah benar-benar abstrak, iaitu, mereka tidak mempunyai kerangka usia yang jelas.

Beberapa dekad yang lalu, kelahiran anak pertama pada usia 20 dianggap sebagai norma. Sekarang ramai gadis tidak bercita-cita dengan angka ini, lebih suka perkahwinan awal untuk mendapatkan status sosial dan bahan dasar, dan hanya kemudian mereka memutuskan untuk melahirkan anak yang didambakan itu. Semakin meningkat, anak pertama dilahirkan pada wanita selepas 30-35 tahun.

Berapa usia yang optimum untuk dilahirkan?

Pakar percaya bahawa masa yang paling baik untuk kelahiran anak adalah usia 20 hingga 25 tahun. Rangka kerja ini tidak ketat, tetapi pada masa ini lebih baik melahirkan anak pertama.

Antara 20 hingga 25 tahun, tubuh wanita berada di puncak kesihatan dan daya hidup, dengan mudah boleh mengatasi sebarang perubahan. Tempoh yang menggalakkan untuk bersalin boleh sampai 30 tahun, apabila seorang wanita tidak mempunyai masalah dengan kesihatan fizikal dan reproduktif.

Tetapi semua doktor mengatakan dalam satu suara bahawa 35 tahun adalah betul-betul usia yang lebih baik untuk melahirkan setiap wanita.Dengan serangannya di tubuh wanita, penyakit kronik sudah ada, di mana latar belakang kehamilan dan melahirkan anak akan menjadi ujian yang serius. Lebih banyak kemungkinan akibat buruh yang teruk untuk ibu dan kanak-kanak →

Bilakah lebih baik untuk mempunyai anak pertama?

Pada usia berapa lebih baik untuk melahirkan anak pertama adalah tidak dirasakan oleh ibu dan nenek kami. Pada zaman dahulu, dianggap biasa untuk berkahwin dan melahirkan 20 tahun. Wanita moden cenderung mengambil pandangan yang berbeza.

Mengenai persoalan - betapa lebih baik untuk melahirkan anak pertama, pakar menjawab sebulat suara - dalam selang antara 20 dan 30 tahun. Mereka menjelaskan ini dengan adanya sejumlah ovari dalam ovari seorang wanita, yang faktor negatif belum mempunyai masa untuk mempengaruhi.

Di samping itu, pada usia 20 tahun, organisma wanita bersedia sepenuhnya untuk hamil dan menanggung anak, dan melahirkan anak pada saat ini mempunyai prognosis yang paling baik untuk ibu. Selepas wanita berusia 30 tahun, dia mungkin sudah mempunyai patologi kronik dan telur yang rosak, yang terjejas oleh nikotin dan alkohol.

Tetapi ada satu lagi sudut pandangan. Penganutnya percaya bahawa tidak penting,pada usia berapa dan lebih baik untuk melahirkan anak pertama - kanak-kanak harus dilahirkan apabila asas bahan dicipta dan wanita akan mempunyai masa untuk merealisasikan dirinya dalam profesion.

Dalam realiti moden, pendapat ini mempunyai hak untuk wujud. Tetapi harus diingat bahawa dari umur 35 tahun semua ibu di masa depan jatuh ke dalam kumpulan risiko untuk mengandung kehamilan dan melahirkan anak, serta untuk kemungkinan keabnormalan genetik pada anak masa depan. Dalam apa jua keadaan, setiap wanita sendiri mempunyai hak untuk menentukan berapa tahun dia harus melahirkan anak sulung.

Bilakah untuk memutuskan anak kedua dan anak-anak berikutnya?

Bilangan kanak-kanak yang didambakan dalam keluarga moden bergantung kepada kesihatan ibu bapa, keadaan kewangan mereka, faktor keagamaan dan sosial. Apabila lebih baik melahirkan anak kedua - ibu bapa membuat keputusan sendiri. Tetapi pakar menegaskan bahawa selang optimum adalah antara 2 hingga 5 tahun antara penampilan anak pertama dan kelahiran anak kedua. Perbezaan ini paling sesuai untuk kesihatan ibu, serta keselesaan psikologi dan perkembangan kanak-kanak.

Terdapat rasional untuk pandangan ini. Wanita yang melahirkan anak pertama, untuk melengkapkan pemulihan kesihatan umum dan reproduktif daun 1.5 hingga 3 tahun.Sudah tentu, setiap organisma adalah unik, tetapi ia tidak berbaloi untuk tergesa-gesa atau sebaliknya, untuk melambatkan kelahiran bayi kedua. Sekiranya terdapat rehat antara kelahiran lebih daripada 10 tahun, ini menyebabkan kemerosotan keanjalan rahim, kanal lahir dan komplikasi lain.

Untuk menjawab soalan - pada usia berapa yang terbaik untuk melahirkan anak kedua, di tempat pertama, anda perlu memberi perhatian kepada selang waktu antara kelahiran anak-anak, dan kemudian ke usia ibu. Oleh kerana kedua-dua kriteria ini saling berkaitan, masa optimum harus dipilih berdasarkan keadaan kesihatan wanita, keinginan dan keupayaan kedua-dua ibu bapa untuk memiliki keluarga besar.

Berapa masa tahun ini lebih sesuai untuk kelahiran seorang kanak-kanak dan mengapa?

Sesetengah pasangan, ketika merancang kelahiran anak-anak, memberi perhatian pada musim apa tahun atau dalam bulan mana lebih baik melahirkan seorang anak. Bagi seseorang, masalah ini relevan kerana tanda zodiak, seseorang bercadang untuk melahirkan pada tarikh penting - ulang tahun perkahwinan atau hari nama suami. Lebih lanjut mengenai cara mengira usia kehamilan dan tarikh penyerahan awal →

Kadang-kadang keinginan mempunyai asas praktikal - dengan seorang kanak-kanak yang dilahirkan pada musim panas, anda boleh berjalan lebih lama dan tidak mengalami selesema pada bulan-bulan pertama kehidupan. Dan bagaimana pakar melihat soalan ini?

Idea bayi kelihatan slozhnorealizuemoy pada masa-masa tertentu dalam setahun. Walaupun bayi yang dikandung dalam masa yang dikehendaki, hakikatnya, dalam apa bulan ia kelihatan mempengaruhi faktor-faktor tertentu seperti kelahiran pra-matang. ibu tidak dapat mengawal sepenuhnya proses membawa kehamilan, jadi isu-isu - apa masa tahun dan selama seminggu adalah lebih baik untuk bersalin, doktor yang ragu-ragu.

Adalah dipercayai bahawa kanak-kanak yang dilahirkan pada musim bunga dan jatuh, mendapatkan lebih banyak haba solar dan berjalan di udara segar. Tetapi selalunya mereka dilahirkan lemah sebagai ibu mengandung datang pada musim luruh dan musim sejuk - semasa wabak jangkitan virus dan kekurangan vitamin.

Kanak-kanak yang dilahirkan pada musim luruh dan musim sejuk, menghadapi risiko selesema, dan kekurangan vitamin D. Tetapi mereka lebih kuat daripada "musim bunga" dan "musim panas" anak-anak, kerana ibu saya hamil dengan mereka semasa musim panas tanpa mengalami kekurangan vitamin.

Rancangan untuk bulan kelahiran tidak boleh terlalu ketat, kerana peristiwa mungkin tidak berkembang seperti yang diharapkan terlebih dahulu. Tanpa mengambil kira pandangan ibu bapa tentang apa masa tahun adalah yang terbaik untuk mempunyai anak, apa-apa tempoh dikurniakan kebaikan dan keburukannya.

mitos biasa dan salah faham

Topik perancangan keluarga selalu diselubungi misteri, tetapi beberapa anggapan nampaknya benar sehingga kita salah menganggapnya sebagai kebenaran. Kami mencadangkan untuk mempertimbangkan satu senarai mitos umum tentang ketika wanita harus dilahirkan.

Mitos satu - yang lebih cepat, lebih baik

Sebelum ini, wanita telah berkahwin pada usia 16 tahun, mempunyai 5-10 anak dan tidak mengadu tentang kesihatan mereka. Ternyata, melahirkan lebih awal mengatasi melahirkan anak adalah lebih baik, kerana tubuh masih muda penuh tenaga. Tetapi ini adalah tidak benar.

Dari 16 hingga 20 tahun, sistem pembiakan wanita tidak sepenuhnya terbentuk dari sudut pandang hormon. Dan apa-apa beban, sebagai kehamilan awal, menjejaskan tubuh wanita lebih buruk daripada kemudian ibu. Ini adalah masalah dengan hormon yang sering membuat penyesuaian yang tidak menyenangkan dalam proses menanggung anak, mencipta ancaman pengguguran. Oleh itu, ibu-ibu muda sering menghadapi komplikasi seperti keguguran atau kelahiran kanak-kanak kecil sebelum tempoh tersebut.

Mitos kedua - melahirkan 25

Mitos ini telah menjadi akar dalam fikiran kita sejak zaman Soviet. Pada tahun-tahun tersebut, wanita yang melahirkan lebih dari 25 tahun, dikenali sebagai orang tua, yang takut dengan masalah kehamilan dan keabnormalan dalam genetik anak itu.Pada masa kini keadaan menjadi lebih mudah - doktor mencadangkan melahirkan anak pertama sehingga 30 tahun, tanpa mengintimidasi ibu masa depan dengan kesukaran.

Ini adalah kerana kebarangkalian patologi kehamilan bergantung bukan hanya pada umur, tetapi juga pada keadaan kesihatan wanita. Nenek dan ibu kita pada usia 25 tahun sudah mengalami penyakit kronik akibat keadaan hidup yang lebih teruk dan buruh fizikal. Sekarang keadaan kelihatan lebih baik.

Mitos tiga - selepas 30 tahun sukar untuk melahirkan anak yang sihat

Nasib baik, ini juga adalah satu kebingungan. Sekiranya seorang wanita mengamati kesihatannya, makan dengan baik, pakar sakit ginekali melawat pada masa yang tepat, maka peluang untuk mendapatkan bayi yang sihat adalah sama seperti ibu yang lebih muda. Kecacatan perkembangan kanak-kanak dan komplikasi kehamilan terutamanya berkaitan dengan keadaan badan wanita, dan bukan pada jam biologinya. Lebih lanjut mengenai kebaikan dan keburukan kelahiran selepas 35 tahun →

Mitos empat - selepas 40 anda tidak boleh mencuba

Terdapat pendapat bahawa dalam 40 tahun organisme wanita tidak dapat dielakkan, dan jika dia tidak dapat melahirkan usia ini, maka sudah terlambat untuk dicuba. Tidak syak lagi, risiko keabnormalan genetik pada kanak-kanak masa depan semakin meningkat, dan kesihatan wanita tidak lagi ideal dalam tempoh ini, tetapi jika ada hasrat, keadaan dapat berubah.Teknologi moden dalam bentuk ibu hamil IVF dan surrogate membolehkan anda mengalami kebahagiaan dari kelahiran anak pertama dan dalam 50 tahun.

Bukan nombor dalam pasport, dan kesihatan wanita mempengaruhi fungsi reproduktifnya. Perkara utama adalah untuk mendekati kelahiran anak sengaja dan berhati-hati. Keputusan yang bertanggungjawab untuk menjadi ibu sudah menjamin setengah kejayaan.

Pengarang: Olga Rogozhkina, pakar obstetrik-pakar sakit puan,
terutamanya untuk Mama66.com

Video berguna tentang kebaikan dan keburukan penghantaran lewat

Загрузка...

Tonton video itu: Cara Mencegah Kehamilan untuk Wanita dengan Siklus Haid Teratur (Disember 2019).

Loading...