Kelahiran kedua lebih mudah daripada yang pertama - fiksyen atau kebenaran?

Loading...

Hampir setiap wanita impian menjadi seorang ibu. Beberapa hanya seorang kanak-kanak, dan yang lain kembali ke hospital lagi dan lagi. Pada keluar dari wad bersalin sering mendengar frasa, yang dilafazkan oleh doktor dan bidan, "Marilah untuk kali kedua!". Sudah tentu, seorang wanita, seorang kelahiran pertama bermasalah ia adalah menakutkan, tetapi, seperti yang anda tahu, lambat laun dilupakan.

Konsep kedua dalam kebanyakan kes berlaku secara sedar, mereka mempersiapkannya, dan isu kelahiran seorang anak tidak begitu akut sebagai kali pertama. Terdapat pendapat bahawa kelahiran kedua lebih mudah daripada yang pertama, tetapi adakah ia begitu? Apa yang anda perlu ingat, pergi ke hospital untuk kali kedua dan bagaimana untuk mempersiapkan kelahiran bayi?

Persediaan psikologi untuk kelahiran kedua

Ia bukan rahsia untuk sesiapa sahaja yang bersalin adalah proses yang agak menyakitkan dan rumit, dan walaupun seorang wanita telah melewati mereka sekali, dia memerlukan persediaan psikologi untuk kelahiran bayi kedua. Sering kali, wanita bersedia mengganggu kehamilan kedua dengan tepat kerana takut melahirkan anak, terutamanya jika proses pertama penyampaian adalah panjang, menyakitkan dan rumit. Walaupun kelahiran pertama bermula dengan cepat dan tanpa komplikasi, ramai yang takut bahawa yang berikutnya tidak akan lulus dengan begitu baik.

Untuk mempersiapkan diri secara psikologi untuk kelahiran anak kedua, anda perlu cuba memadam dari ingatan semua kesan negatif kelahiran pertama, sambung dengan cara yang positif. Di samping itu, seorang wanita yang hamil untuk kali kedua mempunyai masalah yang cukup dan kebimbangan dengan bayi pertama, yang membantu mengalih perhatian dan tidak memikirkan tentang kelahiran yang akan datang.

Perkara utama yang perlu diingati ialah buat kali pertama seorang perempuan yang bekerja dengan selalunya tidak tahu bagaimana untuk bertindak dengan baik semasa pergaduhan dan percubaan; kali kedua anda akan merasa lebih yakin, kerana anda jauh dari pemula dalam perkara yang sukar ini.

Kelahiran kedua lebih mudah daripada yang pertama?

Kelahiran, apa sahaja keadaannya, biasanya berkembang mengikut senario yang sama: pertama kontraksi bermula, maka anak itu akan diusir dari rahim dan akhirnya plasenta dilahirkan. Obstetrik-pakar sakit puan menegaskan bahawa, sebagai peraturan, kelahiran kedua berjalan jauh lebih mudah daripada yang pertama, dan lebih cepat, yang juga penting. Sebagai contoh, kelahiran bayi pertama pada purata mengambil masa kira-kira 12 jam, manakala kelahiran kedua berlangsung sekitar 8 jam.

Pada kelahiran anak kedua, serviks adalah lebih lembut dan lebih kenyal, ia lebih baik diregangkan, jadi pembukaannya akan berlaku lebih awal. Semasa proses kelahiran kedua, serviks dibuka dan kontrak secara serentak.Badan wanita, mengingati kelahiran pertama, memasuki ke dalam proses kelahiran bayi kedua lebih mudah, jadi percubaan adalah jauh lebih bertenaga.

Dan sesungguhnya perempuan itu melahirkan lebih yakin dan dimaklumkan semasa melahirkan anak: mendengar nasihat doktor dan bidan, pernafasan yang betul dan yang bangkit, itulah sebabnya proses generik kedua mungkin mengambil masa beberapa minit.

Tetapi jangan lupa bahawa badan setiap wanita adalah berbeza, yang adalah mengapa kita tidak boleh mengatakan bahawa semua generasi kedua dan seterusnya lulus dengan cepat dan mudah. Setiap kehamilan dan, dengan itu, buruh adalah unik dan boleh meneruskan agak sahaja, tidak kira apa penghantaran akaun. Pakar mengesyorkan untuk menyediakan setiap kelahiran terlebih dahulu dan mendekati proses ini dengan tanggungjawab yang besar.

Kami pergi ke hospital untuk kali kedua, apa yang perlu diingati?

Perkara pertama yang perlu diingat ialah proses persediaan untuk bersalin termasuk penyediaan mas kahwin dan bilik untuk bayi baru lahir. Ia juga bernilai untuk mengumpul terlebih dahulu semua perkara yang perlu yang akan diperlukan di hospital.

Wanita adalah lebih mudah untuk menanggung, jika mereka mempunyai kepercayaan yang lengkap dalam kakitangan hospital, supaya isu ini perlu diselesaikan terlebih dahulu: mencari pakar yang kompeten dan berpengetahuan, yang akan mengambil penghantaran. Tentukan terlebih dahulu dan isu kelahiran pasangan: ramai lelaki tidak keberatan hadir semasa kelahiran bayi mereka, bagaimanapun, jika salah seorang pasangan tidak mahu ini - jangan memaksanya.

Ramai yang berminat dalam soalan: "Bilakah pergi ke hospital?"Sekiranya buat kali pertama seorang wanita berjalan ke hospital walaupun dengan serangan palsu, maka tiada siapa yang tergesa-gesa untuk pergi ke hospital pada yang kedua, tetapi perlu diingat bahawa aktiviti buruh untuk kali kedua adalah lebih cepat dan kelahiran boleh menjadi cepat, jadi dengan penghantaran ke wad bersalin tidak boleh ditangguhkan.

Pada masa ini, cukup kerap semasa buruh, wanita diberi ubat sakit, bagaimanapun, untuk membuat penguncupan kurang menyakitkan, cukup untuk meredakan dan mengamalkan suasana positif.

Perlu ingat semua yang anda telah diajar dalam persediaan untuk melahirkan anak: mengenai pernafasan yang betul, memaparkan, yang lebih baik untuk diambil pada masa perjuangan, tentang cara untuk berehat dan berehat sebelum perjuangan seterusnya. Ia akan menjadi berguna dan pengalaman anda, kerana anda sudah mengalami keadaan ini, jadi kini lebih mudah untuk mengingat segala-galanya dan bertindak dengan betul.

Adapun percubaan, di sini, tentu saja, adalah berhati-hati dengarkan nasihat doktor dan pakar obstetrik. Jika anda mempercayai doktor, ia tidak akan menjadi masalah. Menguatkan diri sendiri, seperti yang disarankan oleh doktor, tetapi jangan lupa tentang pernafasan yang betul. Pakar mengatakan bahawa kelahiran kedua dan ketiga adalah lebih mudah dalam hal ini: wanita itu mendorong keras dan berkesan. Perkara utama jangan bimbang!

Kelahiran plasenta untuk kali kedua berlaku hampir tidak diketahui oleh wanita yang sedang bekerja. Ya, dan apakah perhatian seorang wanita kepada sesuatu, ketika dia telah berada di dadanya sudah berbenah kecil, yang dia dapatkan dalam pertempuran yang sulit.

Apakah yang mempengaruhi perjalanan kelahiran kedua?

Dengan cara yang menggembirakan kelahiran kedua, semuanya berlaku dengan lebih cepat dan lebih mudah, tetapi jangan lupa bahawa terdapat pelbagai situasi yang tidak diduga, yang harus diingat dan yang harus disediakan terlebih dahulu. Pertama sekali, wanita perlu berehat dan bergantung kepada doktor, pengetahuan dan kecekapan mereka.

Saya juga ingin ambil perhatian bahawa untuk meramalkan bagaimana 2 genera akan mengalir dan sama ada mereka boleh menjadi lebih mudah, memberi tumpuan kepada keadaan kesihatan wanita hamil dan proses kelahiran pertama.

Melahirkan adalah tekanan yang besar untuk badan, oleh itu anda memerlukan masa yang mencukupi untuk pulih dari kelahiran pertama.Doktor mengesyorkan supaya badan itu berehat dari kehamilan dan melahirkan sebelum ini selama kira-kira dua tahun, pada masa ini wanita itu akan pulih sepenuhnya dan akan bersedia untuk kelahiran bayi seterusnya. Jika antara kelahiran bayi pertama dan kedua melepasi lebih dari 10 tahun, risiko komplikasi meningkat dengan ketara, tetapi, seperti yang telah disebutkan di atas, semuanya adalah individu.

Adakah umur seorang wanita pada aktiviti generik? Sudah tentu, ya. Ginekologi menasihatkan melahirkan sehingga umur 35 tahun, tetapi ada kes di mana, selepas empat puluh wanita melahirkan anak sulung tanpa sebarang komplikasi dan masalah. Dalam kes ini, faktor penentu adalah keadaan kesihatan ibu masa depan.

Perlu diingati bahawa dengan adanya penyakit kronik, bukan sahaja melahirkan anak, tetapi kehamilan mungkin agak sukar. Oleh itu, untuk mempersiapkan penampilan bayi dalam cahaya, dalam hal masalah kesihatan, perlu di bawah pengawasan yang waspada terhadap seorang pakar. Komplikasi boleh menyebabkan keradangan alat kelamin dan pengguguran, yang dibuat lebih awal.

Ada pendapat itu jika bayi pertama muncul sebagai hasil operasi Seksyen caesarean, anak kedua tidak boleh melahirkan seorang wanita sahaja.Ia tidak seperti itu. Sekiranya operasi dibuat kerana saiz janin atau kedudukan bayi yang tidak sesuai di rahim, maka kelahiran kedua dengan ketiadaan faktor-faktor ini boleh dijalankan secara bebas.

Dan, sudah tentu, adalah penting untuk mengingati komplikasi selepas bersalin: pecah di tempat bekas parut lama dan penguncupan rahim yang teruk selepas kelahiran kedua.

Bagaimana untuk mempersiapkan kelahiran kedua, jadi mereka lebih mudah daripada yang pertama?

Jika anda memutuskan untuk melahirkan bayi kedua, maka, pertama sekali, adalah perlu menjalani pemeriksaan lengkap untuk mengenalpasti dan menyembuhkan penyakit yang boleh menjejaskan kehamilan. Jangan lupa memperkuat otot pelvis - ini akan membantu anda dengan kelahiran kedua. Jaga diri anda dan bayi masa depan anda, jangan keterlaluan dan jangan memakai berat.

Sudah tentu, perkara yang paling penting adalah sikap positif semasa kehamilan kedua: percaya bahawa kelahiran 2 akan mudah dilalui, dengan cepat dan tanpa komplikasi, dan bayi akan dilahirkan dengan sihat, dan anda akan mendapatnya dengan betul!

Kami menasihati anda untuk membaca:Jika kehamilan kedua terlambat, maka wanita sering datang kepadanya dengan set penyakit tertentu. Kami belajar, sama ada kemungkinan untuk hamil di polikistik ovari

Загрузка...

Tonton video itu: BoBoiBoy Episod 20: Bangkit BoBoiBoy Air! (November 2019).

Loading...