Baik atau buruk!

Loading...

Hello dear pembaca! Seperti yang anda boleh meneka, ini mengenai khazanah kami, tentang mereka yang tanpa keluarga keluarga itu tidak akan menjadi keluarga yang bahagia. Dan saya mahu meneruskan persoalan harga diri ini. Iaitu, harga diri anak-anak kita.

Seperti yang sudah kita ketahui, harga diri adalah kedudukan hidup kita, pandangan kita tentang diri kita dan sikap kita terhadap diri kita, berdasarkan pandangan ini.

Kepercayaan diri seseorang diletakkan dari usia paling awal seseorang - zaman kanak-kanaknya. Pertama sekali, ia diletakkan oleh ibu bapa. Seorang kanak-kanak kecil belum mempunyai pemahaman batin tentang dirinya sendiri, sehingga penghakimannya sendiri berasal dari luar.

Sekiranya seorang kanak-kanak diperlakukan dengan pemahaman dan kesabaran tertentu untuk beberapa kesilapannya, dan dengan sokongan, mereka menerimanya seperti dia, tentu saja - kanak-kanak itu akan membesar dengan pandangan positif kepada dirinya sendiri. Dalam kes ini, bayi itu mempunyai kesan bahawa saya baik-baik saja - "Saya baik."

Sekiranya kanak-kanak itu sentiasa dikritik, tidak berpenghasilan tinggi, dihukum - harga dirinya hanya dikalahkan, setelah banyak yang menyerang harga dirinya ternyata rendah dan cacat, yang membawa kepada perasaan kecemasan yang berterusan. Iaitu, dia fikir ada sesuatu yang salah dengannya.

Dalam kes ini, kanak-kanak dapat belajar dengan teruk, tidak membuat hubungan baik dengan rakan sebaya dan orang dewasa, dan dalam kehidupan orang dewasa dengan tepat kerana masalah itu, mereka kurang berjaya. Walaupun kadang-kadang negeri ini berlalu dalam bentuk beberapa penyakit fizikal. Tidak hairanlah mereka mengatakan bahawa semua penyakit kronik dan teruk dari saraf.

Pada tanda-tanda apa, dalam kehidupan kanak-kanak untuk memberi perhatian, untuk membunyikan penggera.

  1. Kanak-kanak akan sering bertembung dengan orang lain;
  2. Dia gugup, kadang-kadang ia melintasi dengan pencerobohan, melakukan pelanggaran pada segala-galanya.

Kenapa ini berlaku?

Menurut ahli psikologi, dalam jiwa kanak-kanak seperti itu terdapat ketakutan, kebencian dan kesakitan dari beberapa tindakan. Oleh kerana keadaan ini tidak mudah untuk menyatakan dengan kata-kata, tepatnya dalam bentuk ini yang dirasakannya sendiri. Dan beberapa kanak-kanak tidak bercakap, kerana mereka takut untuk menampakkan peminat yang lemah. Dalam beberapa kes, anak itu sendiri tidak faham apa yang sedang berlaku kepadanya. Ini sudah hasilnya adalah segala-galanya.

Apa yang penting untuk dilakukan pada masa ini? Adalah penting untuk merasakan pengalaman kanak-kanak dalam masa, untuk memahami apa yang dia perlukan. Agar tidak membenarkan perselisihan yang mendalam antara orang kecil dan dirinya sendiri dan yang lain, adalah perlu untuk sentiasa mengekalkan rasa dirinya.

Dan untuk ini diperlukan:

  • Terimanya seperti itu.
  • Menjadi pendengar yang baik apabila ia adalah untuk berkongsi pengalaman, perasaan dan keperluan.
  • Cuba untuk menghabiskan lebih banyak masa bersama-sama (mereka boleh menjadi dan berjalan, permainan, membaca, melukis, menonton filem kegemaran anda, dan lain-lain)
  • Tidak menunjukkan aktivitinya - gangguan dalam aktiviti yang dia mengatasi permasalahannya dengan baik.
  • Datang untuk membantu permintaannya.
  • Sokongan untuk kejayaannya.
  • Tidak takut untuk berkongsi masalah mereka, tidak semua, tetapi untuk kanak-kanak ia bermakna bahawa anda mempercayai beliau.
  • Secara Membina menyelesaikan konflik.
  • Apabila berkomunikasi menggunakan ungkapan-ungkapan seperti: "Saya tertanya-tanya dengan anda," "Saya amat gembira melihat anda," "Ia adalah baik bahawa anda datang."
  • Menunjukkan kasih sayang pada siang hari dan memeluk sekurang-kurangnya empat kali sehari. Secara umum, lebih banyak lebih baik.

Berikut adalah perkara-perkara di sini?! Pada satu tangan yang mudah dan di pihak yang lain peraturan yang kompleks, untuk menghantar bayi anda terapung ke arah yang betul.

Shalneva Julia, pakar dalam psikologi keluarga
Club of Psychological Literacy "100 DUM"
www.100dum.ru

Загрузка...

Tonton video itu: Sakha - Baik Dan Buruk (Oktober 2019).

Loading...