MRI semasa mengandung - ada ancaman kepada bayi

Loading...

Semasa mengandung, seorang wanita perlu mengambil banyak ujian dan melalui ultrasound lebih daripada sekali. Dalam sesetengah kes, pengimejan resonans MRI atau magnet mungkin ditetapkan.

Bolehkah saya melakukan MRI semasa kehamilan?

Prinsip operasi kajian organ manusia ini adalah kesan medan magnet yang kuat. Oleh kerana asas magnet, ia tidak dapat memberi kesan ke atas kehamilan, dan boleh dilakukan untuk diagnosis penyakit ibu dan pemeriksaan janin yang lebih teliti.

MRI janin boleh menjadi jenis pemeriksaan janin yang berasingan atau menjelaskan hasil ultrasound. Ia membolehkan untuk menentukan patologi janin, neoplasma, untuk mengetahui ukuran dan lokasinya yang tepat. Oleh kerana kaedah ini, adalah mungkin untuk mengesan pelanggaran sistem saraf pusat, perkembangan usus, hernia, dan sebagainya.

Ibu boleh mempunyai MRI otak atau tulang belakang. Jika anda takut terhadap peranti besar semasa kehamilan, maka kajian otak dapat dilakukan pada perangkat terbuka. Dalam kes ini, anda tidak akan direndam sepenuhnya, tetapi hanya kepala.

Apabila MRI tidak dapat dilakukan?

Ia tidak boleh dikatakan bahawa dalam tempoh tertentu, mustahil untuk melakukan MRI semasa kehamilan. Dia tidak dinasihatkan untuk membelanjakannya pada terma awal (sehingga 12 minggu). Fakta adalah bahawa dalam tempoh ini janin dibaringkan organ, dan ia paling mudah terdedah kepada pengaruh alam sekitar, terutama negatif. Di samping itu, semasa operasi peranti itu, banyak haba dihasilkan dan sangat bising. Oleh itu, jika untuk MRI pada awal kehamilan tidak ada petunjuk khas, maka lebih baik menangguhkannya pada 2-3 trimester.

Petunjuk untuk pemeriksaan

Pertama sekali, kami perhatikan bahawa peperiksaan ini tidak dapat dilakukan atas permintaan wanita hamil. Untuk kajian ini, petunjuk jelas dan persetujuan dengan doktor pemantauan dan doktor kabinet MRI adalah perlu.

Kadang-kadang jenis pemeriksaan ini digunakan untuk mengelakkan sinar-x atau tomografi yang dikira, sebagai kaedah yang paling tidak berbahaya berbanding dengan yang di atas.

Sebab-sebab merujuk kepada MRI adalah:

  • patologi janin;
  • gangguan organ-organ dalaman ibu atau janin
  • penjelasan tanda-tanda untuk gangguan perubatan kehamilan;
  • penolakan atau pengesahan diagnosis yang dibuat oleh analisis (contohnya, pembentukan tumor);
  • kemustahilan menjalankan ultrasound janin akibat obesiti ibu, kedudukan janin yang tidak berjaya pada trimester terakhir.

Kontraindikasi untuk MRI semasa kehamilan

Bagi mana-mana penyelidikan menggunakan peralatan perubatan, terdapat kontraindikasi untuk MRI. Menjalankan pemeriksaan jenis ini pada 2-3 trimester kehamilan mempunyai kontraindikasi yang sama seperti dalam kes biasa:

  • kehadiran perentak jantung dalam badan;
  • kehadiran bicu atau gigi palsu;
  • kehadiran endoprosthes logam;
  • berat pesakit melebihi 200 kg.

Kontraindikasi yang berasingan, yang mana pesakit wajib tahu, adalah claustrophobia, dan semasa mengandung ini amat penting. Lagipun, tidak diketahui bagaimana organisme wanita bertindak balas terhadap keadaan stres baginya. Fakta ini harus diambil kira, mungkin, sebelum kehamilan anda tidak menderita ini dan anda mungkin tidak tahu mengenai sesak "hamil" anda.

Apa-apa kajian semasa hamil perlu dipersetujui dengan doktor yang hadir. Pakar sakit puan yang memerhatikan anda tidak akan menghantar anda ke pemeriksaan yang mungkin membahayakan anda atau anak anda. Dalam tempoh kehidupan wanita, kaedah yang paling selamat sentiasa dipilih, yang membolehkan untuk mendiagnosis penyakit dengan tepat dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan dalam masa yang singkat.

Jadilah sihat dan fikirkan hanya kebaikan!

Kontraindikasi untuk kehamilan untuk MRI

Kami menasihati anda untuk membaca:Kenapa ia tidak diingini melakukan x-ray semasa kehamilan

Загрузка...

Tonton video itu: Our Miss Brooks: Easter Egg Dye / Tape Recorder / School Band (Oktober 2019).

Loading...